NDI také umožňuje odesílatelům určit počet připojených přijímačů. Díky tomu mohou v případě, že nejsou připojeny žádné přijímače, vynechat zbytečný processing a přestat zbytečně zatěžovat přenosovou rychlost. NDI přijímače se mohou rozhodnout, k jaké struktuře přenosů se připojí, zda budou podporovat pouze zvuk nebo pouze metadata, kde není vyžadováno video.
Instalační balíček pro vývojáře (SDK) je dostupný pro operační systémy Windows, Linux a macOS. Byl rovněž přenesen na iOS, tvOS, Android, Raspberry Pi a FFGA. Jedná se o volně dostupný proprietární software.
Využití v rámci Wi-Fi a WAN sítí
Protokol NDI byl navržen tak, aby pracoval na kvalitních gigabitových lokálních sítích využívajících technologie TCP a Bonjour (mDNS). Aby mohl pracovat napříč tzv. subsítěmi, které neprocházejí mDNS, NDI protokol podporuje mechanismus nazvaný NDI Access, který umožňuje ručně zadat IP adresu zařízení v jiných subsítích.
Někteří uživatelé NDI tento protokol použili přes optické připojení na vzdálenost až 15 km, a to i přes to, že NDI využití TCP protokolu je pro připojení na velké vzdálenosti méně vhodné a způsobuje vysokou latenci, což je dáno faktory, jako jsou například BDP (Bandwidth-Delay Product) a obnova ztráty TCP paketů. Knihovny NDI 3.5 nyní jako výchozí metodu přenosu využívají UDP s dopřednou korekcí chyb. Tím jsou odstraněny příčiny vysoké latence, které jsou vlastní TCP připojení. Verze NDI|HX používá nižší rychlost přenosu dat, což usnadňuje použití v rámci připojení s omezenou šířkou pásma.
Aby bylo možné využít NDI protokol i v rámci sítě, která pokrývá rozlehlé geografické území, byly vyvinuty další nástroje, jako je třeba „Sienna Cloud for NDI“. Ten v každé LAN síti využívá tzv. síťové uzly (node gateaways), které slouží k přemostění NDI zdrojů napříč kontinenty. V červenci 2017 nezisková organizace United States Specialty Sports Association (USSSA) pro účely sportovního přenosu úspěšně vytvořila první skutečně rozsáhlou síť s využitím NDI protokolu, když zajistila páteřní přenos pěti kamer přes veřejný internet ze stadionu, který se nacházel 322 km od přenosového centra.
NDI protokol je používán také v rámci cloudových produkčních systémů. Jeho komprimované video a jednosměrné přímé přenosy jsou vhodné pro cloudové služby jako AWS a Azure. V roce 2019 společnost Sienna předvedla kompletní cloudový produkční workflow na bázi NDI, a to včetně vzdáleného příspěvku a finálního publikování prostřednictvím sítí pro doručování obsahu, jako je YouTube Live.
Podporované architektury procesorů
NDI pracuje na 32- nebo 64bitové architektuře, přičemž na druhé jmenované je výkon protokolu vyšší. NDI je k dispozici s podporou kódování pro procesory založené na ARM architektuře, obecně však dekódování videa nepodporuje. Výjimkou je nástroj Sienna NDI Monitor pro iOS, který poskytuje NDI dekódování na ARM a na Sienna NDI Monitor TV for AppleTV 4k.
Zařízení NDI|HX jsou obvykle určena pouze k přenosu a jsou založena na proprietárních platformách s hardwarovými enkodéry H.264. Příkladem NDI|HX zařízení jsou PTZ kamery a převodník NDI Connect Spark SDI – NDI|HX. Samotný tok NDI je vytvořen prostřednictvím pro platformu specifického ovladače NDI|HX, kdy poskytuje stejná nekomprimovaná data aplikačnímu softwaru, který „spotřebovává“ NDI bez ohledu na původní hardwarový zdroj a kompresi.
NDI|HX2 představuje čistší implementaci H.264 v paketech NDI. Za pomocí sady NDI Embedded SDK umožní softwarovým a hardwarovým systémům vložit H.264 do NDI streamů.