Jak si vybrat nejlepší mikrofon na zpěv

Jak si vybrat nejlepší mikrofon na zpěv

Řešení

Otázka "Jaký je nejlepší mikrofon na zpěv" se v dotazech, se kterými se na nás obracíte, objevuje poměrně často. Abychom na jednoduchou otázku dokázali také jednoduše odpovědět, je třeba, abychom si ujasnili několik podrobností a to je důvod, proč vznikl tento článek.

Nejprve si musíme říci, zda mikrofon chcete používat pro živá vystoupení se svoji kapelou, pro nahrávání ve svém domácím studiu, nebo dokonce pro obojí (ano, i takové mikrofony existují). Na mikrofony pro ozvučení zpěvu na koncertě jsou totiž kladeny zcela jiné nároky co se týče odolnosti, přenosu mechanických ruchů či odolnosti proti zpětné vazbě než na studiové mikrofony a naopak – studiový mikrofon bývá citlivější (zpívá se na něj zpravidla z větší dálky), často mívá externí napájecí zdroj a také konstrukčně se pro živé vystoupení příliš nehodí (zpívá se na něj ze strany). Tuto základní věc jsme si tedy ujasnili a můžeme se nyní posunout dál. Výběrem mikrofonu do studia se zaobírá samostatný článek „Nejlepší univerzální mikrofon do nahrávacího studia“. Ve článku, který právě čtete, se naopak budeme zabývat druhým tématem:

Mikrofon na zpěv pro živé vystoupení

Také při výběru mikrofonu na jeviště je spousta věcí ke zvážení, které nám ovšem pomohou vybrat "ten pravý mikrofon". Vezmeme-li to z technického pohledu musíme si říci něco o směrovosti mikrofonu. Jako celá řada věcí na světě i volba směrovosti je vždy kompromis a to jak na straně uživatele, tak na straně výrobce. Ideální zpěvový mikrofon by měl mít schopnost zaměřit se pouze na snímaný nástroj (v našem případě lidský hlas) a ostatní dění kolem mikrofonu maximálně ignorovat (potlačit). Takto inteligentní a selektivní mikrofon samozřejmě zatím ještě vyrobit neumíme, protože se zvukem to není tak jednoduché jako s obrazem a neumíme ještě jeden zvuk úplně oddělit od těch ostatních. V současnosti dosahujeme alespon částečného oddělení zpěvu od zbytku nástrojů díky dvěma věcem: směrovosti mikrofonu a blízkosti zdroje zvuku.

Směrovost mikrofonu
Možná jste se v technických parametrech mikrofonů setkali s pojmem "směrovost" a s parametry "kardioidní, superkardioidní a hyperkardioidní", které zjednodušeně řečeno popisují z jak širokého prostoru před mikrofonem dokáže mikrofon zvuk snímat. Jak již bylo zmíněno i výběr směrovosti je kompromis, v tomto případě mezi schopností mikrofonu snímat pouze váš hlas (úzká směrovost - hyperkardioidní) a tolerancí mikrofonu ke změně polohy (zde je tolerantnější kardioidní mikrofon). Totiž, čím je mikrofon směrovější tím více se ve zvuku projevuje změna polohy mikrofonu vůči zdroji zvuku (zpěvačce či zpěvákovi).

Mechanický přenos hluku (handling noise)
Další důležité kritérium pro posuzování kvality mikrofonu je schopnost nepřenášet (izolovat) ruchy z těla mikrofonu mechanickou cestou do zvuku. Nejznámějším projevem takovéhoto přenosu je rána při zasazení mikrofonu do držáku, která mnohdy dokáže až shodit atmosféru například po doznění lyrické skladby, mnohdy se do mikrofonů dokáže přenést i dotyk prstýnku, nebo podupávání z podlahy. Renomovaní výrobci se všemožně snaží mechanickému přenosu ruchu zamezit a za tím účelem ukládají mikrofonní vložku do pružného pryžového lůžka (DPA, sE Electronics, Beyerdynamic řady TG, Shure, AKG a další) nebo ji umisťují na samostatný gumičkový závěs (starší Beyerdynamic, Heil a Electro-Voice). Nejdále v tomto směru podle mého soudu došla posledně jmenovaná americká firma Electro-Voice, která kromě pružného závěsu vybavuje svoje mikrofony řady RE také izolačním obložením rukojeti mikrofonu technologie Warm Grip. Protože tímto neduhem mohou trpět i jinak zvukově vynikající mikrofony (v našem sortimentu je to například Beyerdynamic TG V50D), je na uživateli, aby si rozmyslel jak bude mikrofon používat (při umístění na kvalitním stojanu se horší útlum mechanických ruchů neprojeví) a hlavně aby si jej předem řádně vyzkoušel.

Dynamický nebo kondenzátorový mikrofon?
Aniž bychom se zdržovali vysvětlováním rozdílů v principu fungování kondenzátorových respektive dynamických mikrofonních vložek, měli bychom si něco říct o jejich vlastnostech.

Dynamické mikrofony jsou pódiovou klasikou, na světových jevištích jsou oceňovány pro svoji bytelnost, relativně nízkou náchylnost ke zpětní vazbě (opět v závislosti na směrové charakteristice) a také poměrně dobrou schopnost izolovat zpěv od okolních zvuků. Vedle letitého krále kategorie dynamických mikrofonů, obligátního Shure SM58, je dnes na trhu mnoho dynamických mikrofonů moderní konstrukce s vynikající odolností jako proti zpětné vazbě tak proti mechanickému přenosu ruchů. Za všechny můžeme jmenovat mikrofony Beyerdynamic řady TG V, nebo americkou firmu Electro-Voice a její mikrofony s neodymiovými magnety řady ND.

Kondenzátorové mikrofony pro použití na jevišti jsou vzdálenými příbuznými mikrofonů, které se na zpěv používají ve studiu. Oproti dynamickým mikrofonům mají výrazně detailnější a věrnější přednes a často menší zkreslení zvuku proximity efektem (v této disciplíně vyniká zejména DPA d:facto II ), ale na druhé straně jsou citlivější, takže zpravidla sbírají více přeslechů z okolí. Při klasickém použití s odposlechovými bednami se hodí spíše pro klidnou hudbu jako je jazz, swing, šanson, folk, pop a podobně, ovšem najdou se i "tvrdší" kapely, které se kondenzátorových mikrofonů na hlučném jevišti plném odposlechů nebojí (například dánští rockeři D.A.D.). Rostoucí obliba sluchátkových odposlechů In-Ear pak otevírá použití kvalitních kondenzátorových mikrofonů na prakticky jakkoliv hlučných jevištích zcela nový prostor, a tak se kondenzátorových mikrofonů pro hlavní zpěvy nemusí bát ani funkové, rockové či metalové party (zmiňovaný d:facto II u nás na koncertech používá i skupina Lucie). Také u kondenzátorových mikrofonů se vyplatí vybrat si vhodnou směrovou charakteristiku. Dobře je to vidět na příkladu mikrofonů EV RE510 a RE410. Mikrofon RE410 má širší směrovost a dokáže tolerovat pohyb interpreta kolem mikrofonu opravdu ve velké míře, ovšem za cenu pouze umírněné hlasitosti odposlechu. Oproti tomi konstrukčně shodný RE510, který je vybavený užší superkardioidní vložkou, můžete dát v odposlechu i celkem dost nahlas, ovšem od zpěvačky či zpěváka na oplátku vyžaduje dobrou práci s mikrofonem.

Výběr mikrofonu podle druhu hudby
Všechno co bylo řečeno v předchozích odstavcích přímo či nepřímo souvisí s tím hlavním: s hlasovým projevem interpreta a také s druhem hudby pro který bude mikrofon používat. Abychom byli konkrétní, uvedu několik příkladů.

Pro zpěvačku jazzové kapely ve složeni zpěv, kontrabas a kytara, která je navíc zvyklá se svým hlasem a s mikrofone pracovat, nemá smysl pořizovat méně citlivý dynamický mikrofon s úplně úzkou směrovou charakteristikou, který sice lze do odposlechu pustit velmi nahlas (například EV ND96), ale vyžaduje aby byl zpěvák na mikrofonu doslova nalepený, jinak díky proximity efektu ztrácí barvu. Taková jemná zpěvačka spíše ocení kvalitní kondenzátorový (např. DPA d:facto, nebo EV RE510) mikrofon který se stane součástí jejího hlasového projevu, nebo (pokud by vyžadovala něco univerzálnějšího) kompromisní dynamický mikrofon optimalizovaný pro zpívání z větší vzdálenosti (EV ND76 nebo ND86 s technologií VOB™, Beyerdynamic TG V50 ap.)

Naopak zpěvák z metalové kapely potřebuje především aby se jeho hlas mohl prosadit v hustém aranžmá zkreslených kytar a to jak v ozvučovacím systému pro posluchače, tak v odposlechu, a to i za cenu méně detailnějšího avšak dostatečně pevného a průrazného zvuku. Pro něj jsou tedy naopak vhodné mikrofony s užší směrovostí jako jsou Electro-Voice N86, Beyerdynamic TG V70D nebo v extrémním případě metalovým mikrofon vyvinutý spolu se zpěvákem skupiny Black Label Society Zackem Wyldem, mikrofon Electro-Voice ND 96, nástupce legendární N/D 967 (viz obrázek.)

Speciální kategorií jsou mikrofony na rap a na beatbox. Tady máme nejlepší zkušenosti s mikrofony s menší membránou, neboť velkomembránové dynamické modely jako TG V70 mají tendenci se hltit a v extrémním případě může dojít až k deformaci membrány. Pro tyto hudební styly tedy můžeme s klidným svědomím doporučit kondenzátorové mikrofony jako je EV RE510. Pravda, na Mistrovství světa v Beatboxu „BeatBox Battle 2018“ jste mohli potkat mikrofony sE V7 ve speciální verzi V7 BBB, které jsou osazeny dyamickou vložkou DMC7x. Přestože se jedná o mikrofon dynamický, byl zkonstruován přímo pro beatbox a má posílenou vnitřní ochranu proti retnicím, takže mu nevadí ani prudké vyražené hlásky kopáků a basů. Bohužel tyto mikrofony se standardně nevyrábějí (pro BBB2018 byla vyrobena limitovaná série v počtu 100ks) takže pokud na něj někdy narazíte můžete si gratulovat, jedná se o opravdovou raritu.

sE V7 BBB na koncertě Jaro Cossigy

Nezapomeňte na příslušenství
Podceňovat bychom neměli ani příslušenství jako jsou protivětrnné ochrany a kabely. Pro zvukaře, ale ani pro interpreta není nic horšího, než když při koncertě kabely vypoví službu a v mikrofonu začne hlasitě praskat. Takovýmto perným chvilkám můžete předejít tím, že si pořídíte kabely z kvalitního materiálu a s kvalitními odolnými konektory. Pokud byste si přáli dokonce vyrobit kvalitní mikrofonní (i jiné) kabely na míru podle Vašich požadavků dejte nám vědět, rádi Vám je vyrobíme na míru (používáme švýcarskou metráž Gotham a konektory Neutrik). Další možností je poohlédnout se po bezdrátovém systému, ovšem i tam doporučujeme nešetřit a pro svůj zpěv vybrat systém s kvalitním přenosem a vhodnou mikrofonní vložkou (například bezdráty Electro-Voice RE2 umožňují mikrofonní vložky dokonce vyměňovat).

Přestaňte číst a přijďte si mikrofony vyzkoušet

Informovanost a vzdělání jsou fajn, ovšem hudba a zvuk jsou pojmy natolik subjektivní, že tady více než kde jinde platí přísloví „co člověk to názor“. Proto pokud si chcete opravdu dobře vybrat mikrofon, který vašemu hlasu bude slušet a který budete moci používat dalších několik let, rozhodně nebuďte líní se zastavit v předváděcí hale a zkusit co se dá. U nás v Audiopro jsme na podobné zkoušení zařízení, takže si tu můžete zkoušet mikrofony i s postavenými odposlechy tak, jak s nimi pak budete vystupovat na jevišti. Neznamená to, že bychom tu chtěli mít k nazvučení celou vaši kapelu, přesto doporučujeme, abyste si přinesli buď vlastní základy na CD (případně na svém přehrávači), nebo ještě lépe, abyste si s sebou vzali třeba klávesáka či kytaristu, který vás při zkoušení mikrofonu doprovodí (a po něm třeba taky). Nemáme ve zvyku naše zákazníky někam tlačit. Víme co naše mikrofony umí a k čemu jsou vhodné a pokud si to budete přát tak vám samozřejmě rádi odborně poradíme, ale rádi bychom vám dali prostor abyste si svůj mikrofon na základě vlastích zkušeností vybrali především VY SAMI. My vám k tomu budeme rádi asistovat

Jednoduchý průvodce volbou vhodného mikrofonu

Jednoduchý průvodce volbou vhodného mikrofonu

Potřebuji zpěvový mikrofon na koncert:

Mám in-ear odposlech a nepotřebuji odposlechové bedny

Používám k odposlechu pódiové odposlechy (bedny):

  • Zpívám tvrdý hudební styl a potřebuji brutálně nahlas do odposlechů => pak si zvolte mikrofon z úzkou směrovostí jako jsou Electro-Voice ND 96 nebo Beyerdynamic TG V71D, ovšem musíte počítat s tím, že na něj musíte zpívat vždy z úplné blízkosti (cca 1cm).
  • Zpívám středně hlasitý hudební styl (pop, funky, jižanský rock, moderní country aj.) => Doporučujeme určitě vyzkoušet Electro-Voice ND86, ND 76, Beyerdynamic TG V50 a TG V70, nebo nezničitelný EV PL-80a. Zpěvákům a zejména zpěvačkám s výraznými sykavkami pak doporučujeme fenomenální dynamický mikrofon sE V7.
  • Zpívám spíše klidnější styl (blues, jazz, swing, folk, bluegrass) => pokud vám záleží na všech nuancích a detailech vašeho hlasu doporučujeme kondenzátorové DPA d:facto, velice populární je také EV RE510. Tyto mikrofony si navíc so se kvality zvuku týče nezadají se svými studiovými příbuznými, takže je můžete využít i pro nahrávání (jako například František Segrado při nahrávání své desky ve studiu Sono). Pokud přecijen potřebujete univerzální mikrofon i do jiných i hlasitějších kapel budou dobrou volbou Electro-Voice ND76, ND86, Beyerdynamic TG V50, nebo velmi univerzální dynamický mikrofon s prakticky nezničitelnou Memraflex mřížkou EV PL-80a.
  • Zabývám se rapem či beatboxem => doporučujeme odolné kondenzátorové mikrofony schopné snášet vysoké hlasitosti a rázy, tedy například DPA d:facto, nebo EV RE510. Za vyzkoušení jistě stojí také odvědčený dynamický model sE V7.

Potřebuji miniaturní mikrofon na hlavu do divadla či na muzikál

  • => Tady to není s výběrem úplně jednoduché a je potřeba zvážit několik okolností (typ produkce, prostředí, připojení, vzhled aj.), takže rozhodně doporučujeme nám zavolat, abychom vybrali společně.

Potřebujete poradit s výběrem mikrofonu nebo si některý z naší nabídky rovnou u nás vyzkoušet?

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

Mohlo by vás také zajímat:
Ozvučení menší hudební skupiny

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com