15 věcí, které je třeba zvážit při výběru zpěvového mikrofonu

15 věcí, které je třeba zvážit při výběru zpěvového mikrofonu

Řešení

Ne všechny zpěvové mikrofony jsou stejné. Proto je důležité zvolit takový, který bude nejlépe vyhovovat svému účelu. Existuje mnoho klíčových aspektů, které byste při výběru mikrofonu měli vzít v úvahu. Podívejte se na několik následujících bodů a důkladně promyslete ty, které jsou pro vás nejdůležitější. 
Jakmile se rozhodnete, jaké vlastnosti by měl váš ideální mikrofon mít, můžete zhodnotit různé možnosti a najít tu, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám.

1. Věrný a přirozený zvuk

Zvuk na výstupu mikrofonu by měl zcela odpovídat hlasu vokalisty, a to i bez zásahu ekvalizéru.  Zkontrolujte si specifikace mikrofonu – jeho frekvenční odezva na krátkou vzdálenost (cca 12 cm) by v oblasti 100Hz až 15kHz měla být neutrální a vyrovnaná (jako příklad vám může posloužit následující obrázek).

2. Frekvenčně nezávislá směrovost

Směrová charakteristika mikrofonu – respektive jeho citlivost na akustické zdroje přicházející z různých směrů a úhlů  – by měla být vhodná pro použití na pódiu.

Poznámka: Superkardioidní mikrofony se širokou směrovostí vykazují větší proximity efekt (zesílení basových frekvencí) než mikrofony s kardioidní charakteristikou. Přestože tzv. všesměrové mikrofony snímají zvuk rovnoměrně ze všech stran, k proximity efektu náchylné nejsou.

Frekvenční odezva mikrofonu DPA 4018VL ( d:facto linear )

3. Snadná ekvalizace

3. Snadná ekvalizace

Pokud provádíte ekvalizační úpravy hlasu, měli byste cítit, že zabarvení zvuku dobře reaguje na jakýkoliv zásah filtru.

4. Vysoká hladina akustického tlaku (SPL)

4. Vysoká hladina akustického tlaku (SPL)

Má-li zpěvák mikrofon přiložen blízko k ústům, hladina akustického tlaku, která na membránu „útočí“, může dosahovat opravdu enormní úrovně (>150 dB)!  Ujistěte se, že mikrofon (a vlastně i celý audio řetězec) dokáže takový tlak zpracovat.

5. Zřetelnost

Reprodukce hlasu by měla vždy jasně zachovávat jeho kontury i charakter. Hlas by nikdy neměl znít zastřeně.

6. Srozumitelnost

Je jedno, zda účinkující zpívá nebo hovoří, zvuk musí být vždy srozumitelný.

7. Správné držení

7. Správné držení

Účinkující by se měl s mikrofonem v ruce cítit jistě a uvolněně. Ruka by neměla být unavená ani po několikahodinovém vystoupení. Při výběru je třeba zvážit tvar rukojeti i míru tření vznikajícího na jejím povrchu. Tyto faktory přispívají k většímu pohodlí při dlouhodobější práci s mikrofonem.

8. Nízká citlivost na manipulační ruchy a vibrace

8. Nízká citlivost na manipulační ruchy a vibrace

Citlivost na mechanické hluky by měla být minimální. Jinak například hrozí, že mikrofon umístěný v mikrofonním stojanu přenese vibrace z pódia (nízkofrekvenční dunění) a zbarví zvuk nežádoucím způsobem.

9. Nízká citlivost na ruchy z kabelů

9. Nízká citlivost na ruchy z kabelů

Použití těžkých a tuhých kabelů může při špatné izolaci vést k přenosu vibrací do mikrofonní kapsle a vzniku nežádoucích ruchů.

10. Žádné slyšitelné ruchy retnic a větrné rázy

10. Žádné slyšitelné ruchy retnic a větrné rázy

Mikrofon by měl být velmi dobře chráněn před plozivními souhláskami (retnicemi), výdechy a dalšími větrnými rázy.  K tomuto účelu obvykle slouží důmyslně zkonstruovaná ochranná mřížka s vnitřní výplní.

11. Odolnost vůči zpětné vazbě

Nachází-li se mikrofon v blízkosti hlasitých pódiových odposlechů nebo před reproduktory, hrozí riziko vzniku zpětné vazby. Proto musí být mikrofon schopen zpětnou vazbu v co nejvyšší míře izolovat.

POZOR: Sevřením hlavy mikrofonu v dlaních (zakrytím kapsle) riziko vzniku zpětné vazby zvyšujete!

12. Robustní konstrukce, odolné materiály

Mikrofon by měl „přežít“ i v případě, že jej účinkující upustí. Přestože v takovém případě může dojít k odření či dokonce k poničení ochranné mřížky, vlastní vložka mikrofonu by měla zůstat nedotčená a provozuschopná.

13. Odolnost vůči dešti a vlhku

Mikrofon může být vystaven vlhkosti nejen za deště, ale i v důsledku skladování v chladném prostředí. Dbejte na to, aby se váš budoucí mikrofon dokázal s vlhkem vypořádat.

14. Kabelový, nebo bezdrátový mikrofon?

14. Kabelový, nebo bezdrátový mikrofon?

Dobrý mikrofon by měl být v ideálním případě k dostání v kabelovém i bezdrátovém provedení.

15. Haptická odezva

Mikrofony, které s námi „komunikují“ mechanickými projevy, vzbuzují v uživateli pocit důvěry a bezpečného provozu. Citelné a slyšitelné prokliknutí při připojení XLR konektoru nám například dává jistotu, že je kabel mikrofonu bezpečně uzamčen na svém místě.

Závěrem

Společnost DPA Microphones má ve své nabídce dva zpěvové mikrofony, které jsou připraveny vyhovět všem nárokům koncertních pódií (ostatně se podívejte komu všemu už slouží u nás i v zahraničí).

2028 Vocal Microphone - je robustní, kondenzátorový mikrofon, určen pro profesionální koncertní využití. Lze jej používat jako kabelový mikrofon nebo v kombinaci s oblíbeným bezdrátovým systémem. V obou případech je zárukou transparentního zvuku a krásně zřetelného podání vokálů.

d:facto™ 4018 Vocal Microphone - spolu s mikrofony řady d:facto™ přináší do prostředí koncertních pódií a broadcastingu zvuk špičkové studiové kvality. DPA tyto mikrofony nabízí ve verzi s extrémně lineární odezvou (d:facto™ VL) či zesíleným výškovým pásmem (d:facto™ 4018V). Modulární koncepce se snadno vyměnitelnými kapslemi a adaptéry dělá z d:facto™ ten nejflexibilnější zpěvový mikrofon na světě.

Nevíte si rady s výběrem vhodného mikrofonu na zpěv či ozvučení vašeho nástroje nebo si chcete některý z naší nabídky u nás rovnou vyzkoušet?

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com