Mission Impossible – Fallout jedině s mikrofony DPA

Mission Impossible – Fallout jedině s mikrofony DPA

Reference

Cenami ověnčený mistr zvuku Chris Munro preferuje při nahrávání dialogů a zvukových efektů klopové mikrofony DPA d:screet. Dobře je zná a věří jim.

Rychlá auta, motocyklové honičky, skydiving a skoky z vrtulníku jsou pro hlavního hrdinu nesmírně populární filmové série Mission: Impossible, Ethana Hunta v podání Toma Cruise, při jeho práci na denním pořádku. Záznam zvuku pro tyto filmy je však úkolem pro držitele Oscara a ceny BAFTA, Chrise Munro, který se zvukařsky podílel na práci šestého dílu série, nazvané Mission: Impossible – Fallout. 

Mikrofony DPA sehrály klíčovou roli v úspěchu zvukové stránky tohoto filmu, protože tenké klopové mikrofony DPA d:screet 4060 a miniaturní všesměrové mikrofony DPA d:screet 4061 Munro používal pro nahrávání dialogů a zvukových efektů jak přímo v Londýně, tak v různých exteriérech po celém světě.

Mikrofony DPA používám už několik let a ve většině případů jsou pro mě klopové mikrofony první volbou.

Chris Munro, mistr zvuku

„U filmu Fallout (nebo Mi:6, jak mu mezi sebou říkáme) byly tenké klopové mikrofony d:screet 4060 naprosto nezbytné, protože film se natáčel v několika různých formátech včetně 35mm filmu, digitálního záznamu a Imaxu. Jedním z důsledků digitálního rozlišení 4K a 8K je absolutní čistota a ostrost obrazu i při špatných světelných podmínkách. Kvůli tomu je mnohem náročnější zamaskovat mikrofony a proto čím jsou menší, tím máme větší šanci, že se nám je podaří lépe umístit.“

Munro používal především tenké klopové mikrofony d:screet 4060 pro nahrávání dialogů a vyměňoval je za modely d:screet 4061, když potřeboval schovat malý mikrofon v nějakém dopravním prostředku. Tyto mikrofony se uplatnily například během automobilové a motocyklové honičky po Paříži, kde byla jejich schopnost odolat vysokým hladinám akustického tlaku neocenitelnou pomocí.

Vybavení herce radiomikrofonem, a to i tak malým, jako je klopový model d:screet, vždycky obtěžuje a, jak říká Munro, vyžaduje určitou míru diplomacie.

„Všichni profesionální zvukaři se drží jistých nepsaných zásad, jako že vysílačky se 'uspávají', když se právě nepoužívají pro natáčení, aby měli herci soukromí,“ vysvětluje. „Jakmile herci důvěřují tomu, že se těmito zásadami řídíte, obvykle s připnutím mikrofonů nemají problém. Pokaždé se jim snažím vysvětlit, že kvalitní umístění je důležité a že čím větší práci si dám s tím, aby všechno bylo v pořádku, tím lepší zvuk diváci nakonec získají. A dávám si záležet, aby tohle všechno proběhlo dřív, než začneme natáčet, nebo případně při změně kostýmu, než abych je obtěžoval, když už jsou v roli a soustředí se na svůj výkon.“

„Jeden z mých asistentů má obyčejně na starost připevňování mikrofonů hercům a každý z nich používá své vlastní triky,“ říká. „U Mi:6 připadl tento úkol Lloydu Dudleymu. Tom Cruise má dobrou představu o tom, kde bude mít mikrofon nejlepší zvuk a obvykle přichází s vlastními nápady, kam ho umístit. U všech klopových mikrofonů je způsob jejich připevnění naprosto zásadní, protože pokud je herci nepřiděláte šikovně, nikdy z nich nedostanete dobrý zvuk nebo je dokonce nebudete moct vůbec použít. Tento úkol nám nyní výrazně ulehčily pásky URSA (URSA Straps), s nimiž je připevnění mikrofonu mnohem snazší a které navíc snižují jeho citlivost vůči nežádoucím zvukům vznikajícím při tření kostýmu.“

Během natáčení Mi:6 Munro používal i prostorový mikrofon DPA D5100, což je relativně nový přírůstek v jeho arzenálu. „Poprvé jsem ho použil při natáčení Wonder Woman, abych zachytil 5.1 zvuk z prostředí,“ říká. „Ve spojení s rekordérem Zoom F8 vytváří tento mikrofon kompaktní a šikovné zařízení, s nímž jsem schopen kontinuálně nahrávat zvuk z okolního prostředí v režimu 5.1 surround. U Mi:6 jsem namontoval mikrofon D5100 dovnitř aut a vrtulníků. Díky jeho praktickému tvaru a malým rozměrům jsem ho mohl připevnit na vnitřní stranu střechy helikoptéry a on vypadal jako by byl nějakou její součástí a ne mikrofonem, i když se náhodou dostal do záběru kamery."

Rozvoj nových technologií rozšířil úlohu mistrů zvuku a vedl k některým zajímavým experimentům v zájmu dosažení co nejlepšího možného zvuku. Mi:6 je toho dobrým příkladem, kdy Munro například vytvořil komunikační systém, který umožnil Tomu Cruiseovi řídit helikoptéru bez jakéhokoliv viditelného headsetu nebo mikrofonu.

„Převzal jsem "bone conduction" technologii, která byla původně navržena pro použití ve vojenství, a zkoordinoval ji s elektrotechnickým zařízením helikoptéry,“ vysvětluje. „Stejnou technologii jsem použil i při nahrávání Toma Cruise během tzv. HALO seskoku a skydive scény, kterou jsme točili v Abu Dhabi. U Mi:6 jsem obzvlášť usiloval o zvuk, který by byl realistický, takže jsem se nebránil příležitostným poryvům větru nebo vyšší hlasitosti zvuků z okolí, které by byly třeba v historickém filmu nepřijatelné. Celé pojetí filmové série Mission Impossible staví na skutečné akrobacii a nevyužívá počítačovou grafiku ani vizuální efekty. Mnohé z těchto akrobatických kousků a efektů by bylo možné vytvořit počítačově, ale postrádaly by pak pocit reálnosti. A zachycení původního zvuku tento pocit umocňuje. Použití radiomikrofonů a klopových mikrofonů je vždycky kompromis, ale často představují jedinou možnost, jak danou scénu natočit. Velká část nových technologických postupů, které jsem ve filmu použil, byla tak trochu skokem do neznáma, ale s mikrofony DPA jsem se vždycky cítil jistě, protože jsem je znal a věřil jsem jim.“

Potřebujete poradit s výběrem mikrofonu nebo si některý z naší nabídky u nás rovnou vyzkoušet?

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com