Mikrofony DPA sehrály rozhodující úlohu při znovuotevření koncertního dómu

Mikrofony DPA sehrály rozhodující úlohu při znovuotevření koncertního dómu

Reference

Kupole Al Wasl v Dubaji byla původně vztyčena jako architektonický milník areálu světové přehlídky EXPO 2020, aby se po jejím ukončení proměnila v úchvatný koncertní dóm s kapacitou 3000 míst. Na nedávném zahajovacím koncertu zde se svým orchestrem Firdaus Orchestra vystoupil světoznámý indický hudební skladatel a nositel Grammy A.R. Rahman, a také 30členný pěvecký sbor. Ozvučení a mix koncertu dostal za úkol britský mistr zvuku Phil Wright, který přitom využil hned několik různých modelů dánských mikrofonů DPA Microphones.

prosinec 2022

Wright k ozvučení koncertu použil nástrojové mikrofony 4099 CORE, dvou-membránový model 2011, kardioidní kondenzátor 4011ES a všesměrové náhlavní mikrofony 4066.

Skupinu a orchestr jsem nazvučil především mikrofony 4099. S jejich pomocí jsem snímal nejen kytary, lesní roh a violoncello, ale i tradiční nástroje, jako jsou bubínky tabla, harmonium, arabská flétna ney, oud, sitár, rámový buben daf či strunné kanonaki. Ačkoliv se v mnoha případech jedná o velmi drobné a tiché nástroje, DPA 4099 dokázaly jejich zvuk krásně vyvést i skrze masivní texturu celého orchestru. Pro akusticky ‚otevřenější‘ nástroje jsme použili model 2011, při snímání kontrabasů v orchestru zase posloužily mikrofony 4011ES s 19mm kapslí. K ozvučení třicetihlavého pěveckého sboru jsme nasadili stejný počet náhlavních kabelových mikrofonů 4066. Společně s tímto sborem jsme měli na pódiu 75členný orchestr a 15 hudebníků doprovázejících zpěvačku Abi Sampa.

Phil Wright, Sound designer / Mix engineer

Kromě ozvučení celkem 120 účinkujících bylo také třeba vypořádat se s prostorem samotným. Nemalou akustickou výzvu představovaly nejen unikátní tvar dómu, ale také centrální umístění pódia s otevřenými stranami, kvůli kterým bylo jeviště vystaveno venkovním vlivům.

Odolnost 4099 byla naprosto působivá. Nešlo o produkci v klimatizované koncertní hale, ale vlastně o open-air se vším, co k tomu v dané lokaci patří. Bylo tam horko, vysoká vlhkost i prach vanoucí z pouště. Navzdory tomu všemu během koncertu neselhal jediný mikrofon. Protože několik lidí zakoplo a poškodilo mikrofonní kabely, u 4099 jsme ocenili i možnost jejich snadné výměny.

Phil Wright, Sound designer / Mix engineer

Wright rovněž poznamenává, že se s kolegy z britské společnosti SFL Production velmi záhy rozhodli ve všech případech zvolit techniku velmi blízkého snímání. „Flexibilita a montážní možnosti 4099 mě nepřestávají udivovat,“ říká. „Ve všech případech se mi podařilo dostat se opravdu blízko ke zdroji zvuku, který navíc zůstal naprosto přirozený a vzdušný. Na způsob, jakým jsme zvládli zachytit tyto tiché a tradičně obtížně ozvučitelné nástroje, jsme dostali mnoho pozitivních ohlasů.“

Složitá akustika dómu, která již v minulosti dokázala potrápit mnoho profesionálních zvukařů, byla společně s klasicistní povahou vystoupení důvodem, proč A.R. Rahman a Mohanaselvan Jeyapalan (jeden z předních manažerů dómu Al Wasl) při ozvučení akce vsadili právě na dlouholeté zkušenosti Phila Wrighta. „Pánové Rahman i Jeyapalan mi sdělili, že se nám podařilo dosáhnout všeho, v co u tohoto vystoupení doufali,“ uzavírá Wright. „Díky mikrofonům DPA byl zvuk koncertu přesně takový, jak si představovali. Byli jím naprosto uneseni.

Potřebujete poradit s výběrem vhodných mikrofonů pro ozvučení orchestru, kapely, nástrojů nebo si chcete vybrat mikrofon na zpěv?

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com