Řešení

Zobrazit všechna řešení

Klíčová slova

Klíčové slovo nenalezeno...

Základní úprava akustiky domácího studia

Úvod 

Každý, kdo má alespoň trochu v úmyslu nahrávat akustické nástroje nebo zpěv se časen chtě-nechtě setká s problémem akustiky prostoru. Ono upřímně řečeno se s ní setkáváme úplně všichni i ve všedním životě a to nejen když projíždíme tunelem, ale také při banálních událostech jako je rozhovor s kolegou v kanceláři, nebo sprchování v koupelně. Člověk je na akustickou odezvu prostoru téměř odjakživa zvyklý, a proto si ji často ani neuvědomuje. Ovšem u člověka zvukařsko-muzikantského tomu časem začne být jinak. Akustika prostoru, v němž pracuje, často nepříjemně zasahuje do jeho práce. Ať už se tak děje při nahrávání v podobě nechtěného dozvuku v momentě, kdy nahrávaný zpěv má být sušše intimní, nebo v následující fázi mixu, kde díky kmitočtově nevyrovnanému dozvuku a rezonancím lidově řečeno „nemůže věřit svým uším". V obou případech je zásah přirozené akustiky nežádoucí, a pokud to dotyčný zvukař (muzikant, producent, aranžér) myslí se svým řemeslem vážně, měl by s ní něco dělat.

Má smysl se akustikou zabývat ? 

Sáhodlouhý praktický úvod měl naznačit, že v tomto „Řešení" se budu zabývat úpravami prostorové akustiky. Protože jsme si vědomi toho, že honoráře umělců, rozpočty na desku a následně i honoráře nahrávacích studií neustále klesají, budeme se opět snažit o návrh řešení cenově výhodného. Pro naše účely ještě ponechme stranou využívání dobré akustické odezvy mistnosti k dobarvení nahrávaného nástroje (například koncertní sály, nebo velké akusticky „živé" místnosti pro nahrávání bicích) neboť to obvykle nevývá případ melých studií. Tam naopak bývá obvyklou praxí nabrat nástroj do záznamu co nejsušší (rozuměj bez dozvuku) a potřebným dozvukem jej dobarvit až při mixu. Tedy pojďme se shodnout na tom, že pro naše účely domácího skladatelsko-producentsko-zvukařského studia budeme potřebovat řešení jak nabrat suchý nástroj (například zpěv) bez odezvy místnosti a následně při mixu bude třeba minimalizovat odezvu místnosti „režie" tak, aby bedny hrály vyrovnaně a s věrným podáním prostoru.

Berme ohled na manželky

Jako bych vás už slyšel, že akustické úpravy vyžadují velké investice, značné zásahy do rozvržení místnosti a navíc že by Vám to manželka stejně nedovolila, protože přeci jenom chce mít byt jako klícku a ne jako obludné nahrávací studio. Ale nezoufejte, i pro Vás máme řešení, které Vaši manželku rozhodně dráždit nebude. Právě pro domácí nahrávání vyvinula anglicko-čínská společnost „sE electronics" před dvěma lety svůj „Reflexion filter" a ten se mimochodem od té doby stal jedním z jejich nejprodávanějších produktů. Jedná se o velice účinný akustický paravánek, který se připevní na mikrofonní stojan, do připraveného pojezdového držáku se vloží mikrofon (například osvědčený firemní sE2200A) a můžete nahrávat. Silně pohltivý štít Reflexion filteru účinně zamezí jednak „vybuzení" místnosti vaším hlasem a samozřejmě také vracení odezvy místnosti zpět k mikrofonu. Celé řešení je přitom velmi elegantní, skladné (po skončení nahrávání jej můžete strčit třeba pod postel) a nevyžaduje pražádné zásahy do stěn místnosti (o stavebních nemluvě). Svůj „Reflexion filter" při přípravě svých demosnímků používají u mnozí takříkajíc „slavní", naposledy jsem ho viděl například v záběrech ze studia skupiny Erasure (o dalších se dočtete buď v přiložených dokumentech u zboží v našem prodejním katalogu, nebo na webu výrobce).  Pro vás odvážnější a výmluvnější, kterým se podařilo manželky přesvědčit o nutných úpravách akustiky místnosti, tu mám další řešení, tentokrát komplexnejší a klasickou cestou, ale nejprve pojďme trochu do nedávné historie.

Něco historie 

Před několika lety, kdy začala éra vzestupu menších nahrávacích studií, jsem při zvých návštěvách u našich klientů vypozoroval zajímavý paradox. Majitelé těchto studií se nebáli investovat statitisícové částky do mikrofoního parku a dalších několik desetitisíců do studiových monitorů, ale o tom, že by měli řešit také akustiku režie a studia nechtěl nikdo z nich ani slyšet. Zdvořilým vyptáváním jsem posléze došel k zjištění, že se investice do akustiky bojí z důvodů její domnělé výše, lidově řečeno „by to bylo drahý". Dlužno dodat, že jsem jim tehdy musel dát za pravdu. Akustický návrh od odborného akustika, podložený měřením a výpočty se pohybuje v ceně kolem čtyřiceti tisíc (podle velikosti studia), další peníze pak stojí výroba akustických prvků „na míru" a jejich instalace. Celková investice pak dosahovala takových částek, že se majitelé studií radši rozhodli zakoupit za stejné peníze několik přístrojů a to i s vidinou toho, že je mohou případně později prodat.  „Akustická nouze" mezi malými nahrávacími studii tedy trvala a s nižsími rozpočty a stoupejícími náklady to byl tak trochu bludný kruh. Protože pracuji ve firmě, jejíž základním posláním je pomáhat lidem z oboru zvukové techniky nalézat řešení jejich problémů, ležela mi tato „akustická nouze" tak trochu v žaludku. Vskutku tehdejší trh nenabízel cenově dostupné a dostatečně jednoduché řešení akustiky tak, aby se do něj vyplatilo investovat i menším studiím a domácím hudebním producentům. A protože je naše firma vždy volání našich zákazníků otevřená podařilo se nám pro ně najít řešení. Tím zmiňovaným řešením jsou akustické obklady značky Primacoustic, které jsme našim zákazkíkům začali dodávat koncem roku 2005. Výhodou akustických obkladů této kanadské značky je snadná instalace, modulárnost a samozřejmě také cenová dostupnost. Protože naše civilizace je zvyklá stavět typicky pravoúhlé místnosti vesměs podobných velikostí nabízí Primacoustic také sady pro místnosti daných rozměrů, které nevyžadují další akustický návrh a jejichž instalaci hravě zvládne sám uživatel. Právě jednu z takovýchto sad jsem vybral pro toto naše „Řešení".

Akustika režie 

Nyní se pojďme podívat do režie. Ať jste zvukař profesionál, nadšený amatér a nebo producent nahrávající demo skladny svých aranžná pro svého klienta, vždycky budete potřebovat slyšet zvuk vaší práce co možná nejvěrněji. V místnostech s protilehlými rovnými odrazivými stěnami ale dochází k mnoha parazitním akustickým jevům, které poslechové podmínky značně zhoršují. Aniž bych Vás chtěl nějak unavovat teorií vězte, že každá odražená zvuková vlna se skládá s přímou zvukovou vlnou a výsledkem je značně pokřivený poslech. Podobně, díky skládání zvukových vln, odražených od protilehlých stěn, dochází v různých částech místnosti k zvýraznění některých hlubokých zvuků a jinde zase k jejich potlačení. Ve výsledku se tak může stát, že Vy v pozici zvukaře budete slyšet o dost jiný zvuk než klient, stojící o metr za Vámi nebo vedle Vás. Proto je nutné v režii podobné jevy co možná nejvíce potlačit a v tom Vám právě umí velmi dobře pomoci akustické obložení Primacoustic.  Práce s ním je skutečně jednoduchá. Řekněme, že velikost Vaší režie je 4x3m, při klasické výšce stropu je tedy pro takovou místnost vhodná sada Primacoustic London Z12. Sada obsahuje absorbční stěny k umístění na přední stěnu za monitory (zamezují odrazům od zdi za nimi), na boční stěny do úrovně mezi poslechové monitory a uši zvukaře, několik basových pastí a konečně poloabsorbční plochu na zadní stěnu místnosti za zvukařovy záda. Protože v rámci této sady výrobce neřeší odrazy zvuku od stropu ještě doporučuji doplnit sadu o stropní absorber Cloud9 a řešení akustiky je úplné. Práce s jednotlivými prvky sady je naprosto jednoduchá, nalezení optimálních míst pro jejich umístění jakož i způsob instalace podrobně popisuje ke každé sadě přiložený instalační manuál (samozřejmě v češtině). V porovnání s klasickým návrhem a řešením akustiky má použití akustických prvků Primacoustic také řadu výhod, k největším vedle ceny patří univerzálnost a přenositelnost akustiky. Jednotlivé prvky se totiž namísto lepení přímo na zeď dají nalepit na například sololitové desky a ke zdi přišroubovat. Pokud vás náhodou bytná zítra vyhodí na ulici, nebo pokud nedej Bože zase někdy přijde „Velká voda", můžete si svoji akustiku v několika minutách odšroubovat a odvézt. I kdyby jste se nastěhovali do nového bytu s místností jiných rozměrů dají se pouze dokoupit k sadě další prvky a není tak třeba s akustikou začínat znovu od nuly.  Podobným způsobem se dá řešit také akustika „hluchých" místností pro nahrávání, a nebo dabérských "spíkroven". Vždy je třeba si rozmyslet použití místnosti a podle toho vybrat příslušnou sadu. Jednodušší to snad už ani nemůže.

Noticka na závěr 

Doufám, že i toto „Řešení" Vám v lecčems pomohlo a že se již nebudu při svých návštěvách ve Vašich studiích setkávat se stavem „Akustické nouze". Akustika je nedílnou součástí nahrávacího a poslechového řetězce, naučme se tedy nedegradovat ostatní drahé vybavení tím, že jej budeme používat v nevyhovujících akustických podmínkách. Pokud by jste si, i přes efektivitu řešení s pomocí akustických obkladů Primacoustic, přáli odborné změření vašeho prostoru a nebo dokonce celý návrh akustiky na míru, tak se nám ozvěte, i v tom Vám totiž můžeme pomoci (nicméně pomněte, že práce odborníka bude něco stát). Jestli máte k této problematice nějaké dotazy neváhejte nás kontaktovat (emailem, po SkyPe, ICQ nebo telefonicky). Společnost Audiopro s.r.o. zaměstnává náš tým odborníků právě proto, abychom Vám pomohli úspěšně vyřešit Vaše problémy se zvukovou technikou, tak nás nenechte zahálet! Kontakty na nás ZDE.

Máte zájem o bližší informace nebo potřebujete poradit s podobným "problémem"?
Rád vám pomůže náš obchodník.

Jan Šafařík
jan.safarik@audiopro.cz
605 219 170

Audiopro s.r.o.

Lužná 591/4
160 00 Praha 6
Česká republika

© 2013 Audiopro s.r.o. Všechna práva vyhrazena.