Jak správně držet zpěvový mikrofon – vliv pozice ruky na zvukové zabarvení mikrofonu

Jak správně držet zpěvový mikrofon – vliv pozice ruky na zvukové zabarvení mikrofonu

Řešení

Dalo by se říct, že zpěvový mikrofon do ruky je stejný jako všechny ostatní. Je ovšem potřeba pamatovat na to, že způsob, jakým mikrofon držíte, ovlivňuje i jeho zvuk. Někteří zpěváci tento fakt využívají ve svůj prospěch, jiní o tom nemají ani ponětí. Vztah mezi zvukem mikrofonu a jeho uchopením vám vysvětlíme v tomto článku.

Ideální podmínky versus skutečná praxe „za bambuli“

Pokud provádíte laboratorní měření mikrofonu, nejsou zde zpravidla žádné překážky, které by mohly narušit jeho zvukové pole. V ideálních podmínkách se takto zjišťuje většina parametrů mikrofonu, jeho směrová charakteristika, frekvenční odezva apod. Mikrofon někdy bývá dokonce zavěšen pomocí tenkých lanek tak, aby se během měření zamezilo vlivu mikrofonního stojanu.

Směrová charakteristika mikrofonů bývá navíc často stanovena ve zcela jiné vzdálenosti od zdroje, než v jaké je pak mikrofon používán. DPA Microphones například měří své zpěvové mikrofony ze vzdálenosti dvou metrů. Proč? Protože na pódiu je potřeba co nejvíce potlačit jiné vzdálené zvuky, tzv. přeslechy. Proto je důležité vědět, s jakou směrovou charakteristikou při takovém odstupu mikrofon pracuje.

Údaje získané v laboratoři mohou dobře posloužit u studiových mikrofonů, které jsou používány během nahrávání orchestrů v koncertních halách, ve velkých studiích a podobně velkých prostorech. Při takových příležitostech jsou mikrofony totiž umístěny ve – více či méně – nenarušeném zvukovém poli.

Zpěvové mikrofony do ruky

Zpěvové mikrofony do ruky jsou něco naprosto jiného. Mikrofon můžete držet mnoha různými způsoby. Můžete ho uchopit za rukojeť (proto se mu ostatně říká mikrofon „do ruky“), za ochrannou mřížku (lidově tzv. za bambuli, za kouli nebo za hlavu) a nebo kdekoliv mezi.

Ruka ovšem není tou jedinou překážkou, která má na zvuk mikrofonu vliv. Velmi blízko jeho snímacího elementu je také zpěvákova hlava. Obojí – ruce i hlava – tak působí na zvukové pole. To, do jaké míry je zvuk mikrofonu ovlivněn, tedy společně s konstrukcí mikrofonu určuje i způsob, jakým je používán.

Pokud mikrofon držíte za rukojeť, k zabarvení zvuku nebo změnám akustické stability by mělo docházet jen minimálně (pravda, pro některé mikrofony to platit nemusí). Pokud ale mikrofon držíte tzv. „za kouli“ pomocí jedné nebo obou dlaní, zvuk se změní. Ve spojení s PA systémem je zde navíc vysoké riziko vzniku zpětné vazby a nekontrolovaného zabarvení zvuku mikrofonu.

Zde uvádíme několik příkladů, jakým způsobem různé pozice ruky vnášejí odchylky do naměřené frekvenční odezvy mikrofonu. Mikrofon snímal přirozený hlas a je umístěn v ose ve vzdálenosti 15 cm od zdroje.

Měřili jsme tři osoby, každá z nich držela mikrofon nejprve v levé a později v pravé ruce. Červená křivka představuje průměr všech šesti měření. Přímka zobrazuje ničím nenarušený frekvenční průběh.

Držení mikrofonu na konci rukojeti vytváří pouze minimální odchylky od nominální odezvy (zvlnění přibližně nad 3 kHz). Tyto odchylky nejsou obecně slyšitelné
Uchopením mikrofonu na začátku rukojeti, hned u mikrofonní hlavy, způsobí – v porovnání s předchozím příkladem – o něco větší odchylku. Ta už sice může být slyšitelná lidským uchem, nicméně pouze v malé míře.
Pokud hlavu mikrofonu sevřete v dlani tak, že palec a ukazováček proti sobě kolem dokola „objímají“ vrchol krycí mřížky, mikrofon začne rezonovat. Hlavní odchylka se v jednom případě nachází v rozsahu 1,8 - 2,2 kHz (+9 dB). Další se objevuje okolo 10 kHz. Tato rezonance je slyšitelná (zabarvuje zvuk) a je také příčinou vzniku zpětné vazby v PA systému.
Toto je velmi typické držení mikrofonu – dlaň zakrývá polovinu krycí mřížky a palec je položený přes její horní plochu. V tomto případě lze hlavní odchylku sledovat okolo 2 kHz a nad 6 kHz.
Pokud rukou zakryjete celý vršek mikrofonní hlavy, vzniklá rezonance bude ještě výraznější. Kromě hlavní odchylky okolo 2 kHz dojde také ke vzniku rezonancí v oblasti 3-4 kHz. Ty jsou způsobeny vytvořením dutiny na horní ploše mikrofonu.

Výše uvedené příklady dokládají, že při správném držení mikrofonu odrazy ruky generují ve frekvenční odezvě pouze drobné odchylky. Pokud tedy zpěvák drží mikrofon pouze za rukojeť, nemělo by docházet k žádnému zvukovému zabarvení. Naproti tomu – sevření mikrofonní hlavy v dlaních či jiná poloha ruky na krycí mřížce má za následek vznik rezonancí, jejichž podoba závisí na pozici a na objemu zakryté plochy. Větší ruka může způsobit výraznější odchylky.

Rezonance mohou vznikat také díky dutinám poblíž mikrofonu, a to včetně zpěvákových úst. Široce otevřená ústa před snímacím elementem představují velkou výduť, která může mít vliv na zvukový charakter mikrofonu.

Nejjednodušší způsob, jak se vyhnout problémům, je držet mikrofon za rukojeť v rozumné vzdálenosti od ochranné mřížky. (Beatboxeři mohou tuto radu klidně ignorovat. Akustické rezonance jsou přeci jenom součástí jejich zvukového vyjádření.)

Nezapomínejte také, že membrána většiny směrových mikrofonů je citlivá na příchozí zvuk zepředu i zezadu. Jedná se o křehkou rovnováhu dvou zvukových složek, kterou lze velmi snadno vychýlit a způsobit tak změnu ve směrovosti mikrofonu.

Jak takové zabarvení zní?

Zvukové ukázky zabarvení hlasu v závislosti na poloze ruky  (Poloha 1. – 5.) naleznete ve spodní části originálu tohoto článku – ZDE.

Zpěvové mikrofony DPA

Mikrofony řady DPA d:facto™ přinášejí na koncertní pódia (i do nahrávacích studií) vysoce kvalitní studiový zvuk. Tyto mikrofony jsou k dostání ve verzích s extrémně vyrovnanou frekvenční odezvou i se zesílenou odezvou v pásmu vysokých frekvencí. Jejich směrová charakteristika nabízí to nejlepší z obou světů – kardioidní a superkardioidní směrovost. Modulární povaha mikrofonů d:facto™ navíc dává uživateli možnost libovolně měnit kapsle i adaptéry. Díky tomu se jedná o nejvíce flexibilní zpěvový mikrofon na trhu.

Zpěvový mikrofon 2028 je navržen tak, aby obstál specifické nároky koncertních pódií. Jedná se o velmi univerzální zpěvový mikrofon do ruky s velmi čistým zvukem. Je určen pro širokou škálu snímání lidského hlasu od živých koncertů po broadcasting. Mikrofon lze používat v kabelové verzi i v kombinaci s oblíbeným bezdrátovým systémem. V každém případě ho stačí jen zapojit a nechat hlas zářit tak, jako nikdy před tím.

Mohlo by vás také zajímat: 
Jak si vybrat nejlepší mikrofon na zpěv: čtěte ZDE

Chcete se o kvalitách mikrofonů DPA přesvědčit na vlastní uši? Potřebujete poradit s výběrem vhodného mikrofonu? Přijd'te si je vyzkoušet.

Jan Šafařík

jan.safarik@audiopro.cz+420 605 219 170

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com